کد مطلب:1136 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:309

مسائل متفرقه حیض
مسأله 506 ـ مبتدئه و مضطربه و ناسیه و زنی كه عادت عددیه دارد، اگر خونی ببینند كه نشانه های حیض را داشته باشد، یا یقین كنند كه سه روز طول می كشد، باید عبادت را ترك كنند، و چنانچه بعد بفهمند حیض نبوده باید عبادتهائی را كه بجا نیاورده اند قضا نمایند، ولی اگر یقین نكنند كه تا سه روز طول می كشد و نشانه های حیض را هم نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باید تا سه روز كارهای استحاضه را بجا آورند و كارهائی را كه بر حائض حرام است ترك نمایند و چنانچه پیش از سه روز پاك نشدند باید آنرا حیض قرار دهند.



مسأله 507 ـ زنی كه در حیض عادت دارد چه در وقت حیض عادت داشته باشد چه در عدد حیض یا هم در وقت و هم در عدد آن، اگر دو ماه پشت سر هم برخلاف عادت خود خونی ببیند كه وقت آن یا شماره روزهای آن یا هم وقت و هم شماره روزهای آن یكی باشد، عادتش بر می گردد به آنچه در این دو ماه دیده است، مثلاً اگر از روز اول ماه تا هفتم خون می دیده و پاك می شده چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه خون ببیند و پاك شود، از دهم تا هفدهم عادت او می شود.



مسأله 508 ـ مقصود از یك ماه، از ابتدای خون دیدن است تا سی روز، نه از روز اول ماه تا آخر ماه.



مسأله 509 ـ زنی كه معمولاً ماهی یك مرتبه خون می بیند، اگر در یك ماه دو مرتبه خون ببیند و آن خون نشانه های حیض را داشته باشد، چنانچه روزهائی كه در وسط پاك بوده از ده روز كمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد.



مسأله 510 ـ اگر سه روز یا بیشتر خونی ببیند كه نشانه حیض را دارد، بعد ده روز یا بیشتر خونی ببیند كه نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز خونی به نشانه های حیض ببیند، باید خون اول و خون آخر را كه نشانه های حیض داشته حیض قرار دهد.



مسأله 511 ـ اگر زن پیش از ده روز پاك شود و بداند كه در باطن خون نیست باید برای عبادتهای خود غسل كند، اگر چه گمان داشته باشد كه پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند، ولی اگر یقین داشته باشد كه پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند نباید غسل كند.



مسأله 512 ـ اگر زن پیش از ده روز پاك شود، و احتمال دهد كه در باطن خون هست، باید قدری پنبه داخل فرج نماید و كمی صبر كند و بیرون آورد، پس اگر پاك بود، غسل كند و عبادتهای خود را بجا آورد و اگر پاك نبود، اگر چه به آب زرد رنگی هم آلوده باشد، چنانچه در حیض عادت ندارد، یا عادت او ده روز است، باید صبر كند كه اگر پیش از ده روز پاك شد، غسل كند و اگر سر ده روز پاك شد، یا خون او از ده گذشت، سر ده روز غسل نماید و اگر عادتش كمتر از ده روز است، در صورتی كه بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاك می شود نباید غسل كند، و اگر احتمال دهد خون او از ده روز می گذرد، واجب است تا دهم احتیاط كند به ترك عبادت اگر خون به صفات حیض باشد، و الا نیز احتیاط كند به ترك عبادت تا دهم در یك روزش واجب و در باقی مستحب اگر چه احوط جمع است بین تروك حائض و اعمال مستحاضه. پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز از خون پاك شد تمامش حیض است و اگر از ده روز گذشت باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادتهائی را كه بعد از روزهای عادت بجا نیاورده قضا نماید.



مسأله 513 ـ اگر چند روز را حیض قرار دهد و عبادت نكند بعد بفهمد حیض نبوده است، باید نماز و روزه ای را كه در آن روزها بجا نیاورده قضا نماید، و اگر چند روز را به گمان اینكه حیض نیست عبادت كند، بعد بفهمد حیض بوده، چنانچه آن روزها را روزه گرفته باید قضا نماید.